Såna som äter kött stöttar djurplågeri?


Att äta kött från djur är inte djurplågeri? Att äta kött har man gjort sen begynnelsen av tider för att överleva. Och nu på 2000-talet avlivar man inte djuren lika barbariskt som dom kanske gjorde för 60 år sedan. Jag tycker att det finns en del vegetarianer och veganer som är väldigt trångsynta för dom tänker "äter man kött så är man en dålig människa". Jag kan inte rädda något djur genom att låta bli att äta kött som är bra för kroppen att äta? Istället försöker jag hjälpa de djur som jag kan rädda från att fara illa, som inte är i händerna på någon slaktindustri men ändå kan utsättas för våld av andra idiotiska människor som inte gör det för att det är ett sätt för dem att överleva, utan de gör det för skoj skull.

Jag blir irriterad. Jag älskar djur och äter kött (fast har bara ätit kyckling och fisk sen september 2008) och jag tolererar inte att någon ska komma att säga att det jag gör för att få i mig rätt näring osv. är fel. Jag lever på det naturligaste sättet som finns med en normal kost. Det är så näringskedjan går till, alla större djur äter upp de små djuen och vi äter upp de större djuren. Dock så är det ju lite synd att ingen äter upp människan. Efter människan tar det stopp, och det börjar om från början igen.

Ni får äta precis hur ni vill men försök inte tvinga mig till att bli veg genom att försöka manipulera och säga att jag är en dålig människa som stöttar djurplågeri när det är själva motsatsen. Jag älskar grönsaker, jag älskar frukt och jag älskar kyckling. Ska jag vara ärlig så är kyckling och sushi det enda som håller mig tillbaka från att bli veg.

Nu vet ni. Och jag syftar som sagt inte på alla vegetarianer och veganer och fruktomaner(eller vad man nu kallar dom?) så ni behöver inte bli griniga över min åsikt. Jag har sagt det några gånger och säger det igen, jag älskar djur, och om jag kunde, och jag önskar verkligen att jag kunde, så skulle jag hjälpa alla djur så dom slipper plåga och smärta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Well said!

2010-01-22 @ 21:17:47
Postat av: M

Frukterianer(/crazy people) heter det tror jag!

2010-01-22 @ 21:18:41
Postat av: evvo

bra låt!

2010-01-22 @ 22:35:15
URL: http://hhivefive.blogg.se/
Postat av: Transan/Jonas

Jag gillar din design <:

/Svar/ Jag målar i illustrator <:

2010-01-23 @ 12:57:29
URL: http://transan.blogg.se/
Postat av: emilia

sjukt snygg blogg! händer senare? kramkram :)

2010-01-23 @ 15:24:00
URL: http://emilialindmark.bloggplatsen.se
Postat av: nora

Du är otroligt påläst! Hehe skämt åsido.

Tänkte bara göra en någorlunda seriös kommentar på ditt inlägg.

Eftersom jag inte kan sluta skratta åt dina försök till undanflykter för att inte anses som djurplågare.



Äta kött = Djurplågeri?

okej, det beror ju på hur man resonerar.

Nu har vi hört din åsikt, men läs ditt inlägg några gånger till så kanske du tillslut upptäcker dubbelmoral på flertal ställen.



Väldigt skönt, som du säger, att man avlivar djuren med lite mer respekt och förnuft idag.

Många av djuren slipper iaf lida till döds.

Men vare sig du vill det eller inte, stöttar du faktiskt till att djur föds upp, utnyttjas, tvångsmatas och dödas för att du ska ha något gott på din tallrik.

Det du inte vet/ser, bryr du dig inte om.

Det är tydligen inte ditt problem,utan alla andra som gör precis likadant som du.

Varför ska just du göra något åt saken? Du gör det du har blivit lärd och uppvuxen med att göra..

Men om du inte äter de redan avlivade djuren, hade det inte varit någon efterfrågan.

Du bidrar faktiskt till en slags djurmisshandel.

Klart du kan rädda djur, sluta ät dom, hur svårt kan det vara?



Hur kan man avgöra vilka djur som har mest värdighet att leva?

Varför har kycklingar och fisk mindre värde än andra djur i dina ögon?

För att de inte kan uttrycka känslor eller hämta en boll som du kastat?

Hur kan vi (i sverige) värdera en hunds liv mer än en gris?

(en gris har lika stor hjärnintelligens/kapacitet som en hund och som kan lära sig precis samma saker)



Näringskedjan

Du har rätt i det du säger, alla djur har sin gång.. alla djur blir dödade av andra osv.

Det enda djuret som inte är hotat är ”den smartaste arten”människan.

Människan äter alla djur och växter, det resulterar såklart i att arter utrotas.

De djur som finns har snart inget byte kvar och kan därmed inte klara sig.

Det börjar inte om från början igen.

Vi har alltså ett större ansvar än vi tror

Detta fick man lära sig på Naturkunskap A lektionerna.

Du säger faktiskt emot dig själv i ditt argument.



Du och som många andra äter kött utan att egentligen veta varför.

Skälet är till 99% att det är gott,bra för kroppen och för att vi gjort det sedan urminnes tider.

*Att det är gott, fine.. kan man bli mer egoistisk när man kan bli lika mätt på annan föda?

*Bra för kroppen.. inte riktigt sant, allätare (köttätare) får i sig för mycket protein som är skadligt för kroppen och leder väldigt lätt till hjärt&kärl-sjukdomar i framtiden. Veg(etari)aner har samtidigt mindre risk att få vissa typer av cancer och lever i regel längre.

*Människan har alltid ätit kött.. okej om man tänker så tycker jag att vi fortfarande kan bo i grottor. Vafan är det för undanflykt? Kan vi inte ändra på oss? Ska män få slå sina kvinnor bara för att de alltid har gjort det?Det kanske inte verkar angeläget, men det handlar faktiskt bara om beteende.Tänk på att människan utvecklas och förändras.

De argument du skrivit har du verkligen inte fått från digsjälv.

Det är faktiskt bara genom egna erfarenheter man kan bedöma sin egen moral.



Det är väl ingen som kan tvinga dig till att bli veg(etari)an.

Skulle ju bara kännas löjligt om du var det för någon annans skull.

Att ha en egen uppfattning, kunna ta ställning och kunna argumentera för något man står för är viktigt.



Men..

Jag lovar att du inte kan komma på 3 seriösa, oegoistiska skäl till varför just Du äter kött.



Man behöver inte vara en dålig människa för att man äter kött..man är bara lite dum i huvudet^^



2010-01-25 @ 12:59:55
Postat av: Bambi

I mitt hjärta är jag vegan men mina smaklökar säger annorlunda.. Kyckling och sushi är lite utav en svaghet för mig med, kyckling har jag lyckats sluta med men laxen och obese-räkorna asså! Grr ;<



Får fan ta och prova tofu-räkor! o_o

Yogurt kommer jag dock aldrig sluta med med, mums<3



Hej, jag är Mina btw ^^

2010-01-26 @ 10:50:45
URL: http://fzuck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0